Når vi laver en vurdering af et barns sprog og lægger en plan
for, hvordan der skal sættes ind, er det altid for at hjælpe
barnet.
Børn, der har svært ved at tale og ikke kan forklare, hvad de
har brug for, kan hurtigt få det svært. Det er for eksempel svært
at få legekammerater, hvis man ikke forstår, hvad hinanden
siger.
Det er også derfor, at det ikke er frivilligt, om du som
forælder vil give lov til, at barnets sprog bliver vurderet. Det er
noget, du har pligt til, lige som du har pligt til at deltage i det
arbejde, der skal gøres, for at hjælpe barnet med at få et bedre
sprog.
Er du bekymret for dit barns trivsel eller sproglige udvikling?
Så må du gerne selv bede om, at dit barn bliver sprogvurderet.
Det gør du i dit barns dagtilbud.
Hvis du ikke lader dit barn sprogvurdere, bliver du trukket i
børneydelsen.
Læs mere om sprogvurdering hos
Undervisningsministeriet.
Sproglig støtte til
to-sprogede
Hvis dit barn er to-sproget, støtter vi det med en målrettet
sprogindsats i daginstitutionen, hvis vi vurderer, at der er behov
for det.
Børn udenfor dagtilbud
Går dit barn ikke i en daginstitution, bliver du kontaktet med
henblik på at lave en aftale om vurdering af behovet for
sprogstøtte.