Herningmodel Skolestart (HMSs) bygger på elementer fra
Herningmodel Dagtilbud. HMSs er opstået ud fra et politisk ønske om
at støtte børn i de overgange de møder fra dagtilbud, SFO og ind i
skolen.
Herningmodel Skolestart består af indsatser, som foregår i
børnegruppen, hvor personalet bliver oplært i en pædagogisk metode
af vejledere fra PPR. Der arbejdes forebyggende med at styrke
børnene følelsesmæssigt, socialt og øge deres selvværd. Der er
fokus på at fremme børnegruppens trivsel, så børnene bliver
bevidste om, hvordan man handler socialt, indlevende og
respektfuldt overfor andre. Via en legende tilgang lærer børnene at
løse problemer samt at indgå i- og opretholde venskaber.
Herningmodel Skolestart er med til at styrke:
- Relationer mellem børn og voksne
- Det positive samspil og fællesskaber
- Sociale kompetencer
- Evnen til konfliktløsning
- Fremme selvkontrol
- Børnenes sociale og følelsesmæssige udvikling
- Skolerelaterede færdigheder, såsom at kunne koncentrere sig og
være udholdende i mødet med nyt.
Målet er at fremme udviklingen af inkluderende læringsmiljøer og
understøtte børnenes færdigheder i at kunne mestre livet.
Forskningen viser, at det er med til at reducere konflikter og
forebygge mobning.