Herningmodel Skole (HMS) er inspireret af elementer fra LP,
PALS-komprimeret og erfaringer indhentet i kommune siden 2009 og af
nyere forskning. Kompetenceforløbet blev igangsat i 2016 i arbejdet
med inklusion af børn. Målet er at understøtte læringsmiljøet på
det generelle og forebyggende niveau samt forbedre trivslen og
reducere problemadfærden hos eleverne.
Kompetenceforløbet løber over 2 år og indeholder 5 temaer:
"Vejen til fælles kultur", "Analysemodellen",
"Relationskompetencer", "Klasseledelse" og "Håndtering af
problemadfærd".
Temaerne rulles ud på hver enkelt skole via workshops for hele
personalegruppen. Implementeringsteamet (undervisere fra PPR)
præsenterer teori og faciliterer processer, hvor der arbejdes med
refleksioner fra lærere og pædagogers praksis, således tilpasset
den lokale kontekst.
Hver skole har et lokalteam, som består af ledelsen og relevante
medarbejdere fra den enkelte skole. De arbejder under og efter
forløbet på forskellig vis med at implementere deres viden ind i
deres egen skolekontekst.
Ved udgangen af 2020 har hovedparten af Herning Kommunes
folkeskoler været igennem kompetenceforløbet Herningmodel skole.
Implementeringsteamet har udarbejdet HMS next level med inspiration
fra arbejdet med den nye fællesskabsstrategi i kommunen.
Next level 2021 hedder: "Skolekulturudvikling for alle
folkeskoler i Herning Kommune".
Enhver skoles ledelse kan invitere implementeringsteamet til en
sparring om den pædagogiske praksis på den enkelte skole. Det kan
være udfordringer i skolens lærings- eller trivselsmiljø.
Sammen med skolens ledelsen skabes et afsæt for en pædagogisk
indsats, som understøtter den enkelte skoles udvikling bedst
muligt. Det kan være på skoleniveau, afdelingsniveau eller
teamniveau. Det kan være at gå sammen med de enkelte medarbejdere
tæt på praksis og i samarbejde med medarbejderne at skræddersy et
forløb, der passer ind i den givne kontekst.
For yderligere information, kontakt venligst:
karen.marie.gaardsvig@herning.dk