Herningmodel Dagtilbud er udbudt af Herning Kommune siden 2012 i
sin nuværende form. 25 daginstitutioner i Herning Kommune har
deltaget i dette forløb med kompetenceudvikling.
Herningmodel Dagtilbud bygger på et evidensbaseret koncept "De
Utrolige År" (DUÅ) samt en analysemodel inspireret af LP
(Læringsmiljøer og Pædagogisk analyse).
Herningmodel Dagtilbud har til formål at styrke
professionalismen hos personalet i dagtilbud. Det faste personale
gennemgår uddannelsesforløbet for at sikre et fælles sprog og en
fælles tilgang til børnene i praksis.
Forløbet består af 9 undervisningsgange. Formålet er at skabe
udviklende og inkluderende læringsmiljøer i daginstitutioner ved at
have fokus på:
- Trivsel
- Læring
- Børnefællesskaber
- At udvikle kulturen i institutionen
- At øge børns emotionelle, sociale og kognitive færdigheder
- At styrke pædagogernes kompetencer i forebyggelse og håndtering
af adfærd samt kompetencer i ledelse af en børnegruppe
- At styrke det positive samarbejde mellem institutioner og
hjem
- At styrke det fælles sprog
- Styrke relationskompetencer barn-barn, fagperson-barn,
fagperson-forældre, og kollegaer
- At øge fagpersonens problemløsningsfærdigheder og evne til at
sætte grænser på en hensigtsmæssig måde
- At fremme arbejdet med følelsesmæssige og sociale
kompetencer
- At arbejde målrettet og systematisk med pædagogisk praksis ved
hjælp af udviklingsplanen og Analysemodellen
- At erhverve sig praktiske pædagogiske værktøjer